Saltar la navegación

7. Referencias y Bibliografía

 
  • Alhassan, R. (2016). Mobile Learning as a Method of Ubiquitous Learning: Students' Attitudes, Readiness, and Possible Barriers to Implementation in Higher Education. Journal of Education and Learning, 5(1), 176-189. https://doi.org/10.5539/jel.v5n1p176
  • Alonso-García, S., Aznar-Díaz, I., Cáceres-Reche, M.-P., Trujillo-Torres, J.-M., & Romero-Rodríguez, J.-M. Systematic review of good teaching practices with ICT in spanish higher education. Trends and challenges for sustainability. Sustainability, 11(24), 7150. https://doi.org/10.3390/su11247150.
  • Aparicio-Martínez, P., Ruiz-Rubio, M., Perea-Moreno, A.-J., Martínez-Jiménez, M. P., Pagliari, C., Redel-Macías, M. D., & Vaquero-Abellán, M. (2020). Gender differences in the addiction to social networks in the southern spanish University students. Telematics Informat., 46(101304). https://doi.org/10.1016/j.tele.2019.101304
  • Aznar Díaz, I., Cáceres Reche, M. P., & Romero Rodríguez, J. M. (2018). Indicadores de calidad para evaluar buenas prácticas docentes de «mobile learning» en Educación Superior. Education in the Knowledge Society (EKS), 19(3), 53-68. https://doi.org/10.14201/eks20181935368
  • Adams, S., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall, C. & Ananthanarayanan, V. (2017). NMC horizon report: 2017 higher education edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Adams, S., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall, C. & Ananthanarayanan, V. (2019). NMC horizon report: 2019 higher education edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Boude O. R., & Sarmiento, J. A. (2017). The challenge of training University professionals to integrate mobile learning. Educación Médica Superior, 31(1), 61-77.
  • Brazuelo, F. & Gallego, D. J. (2011). Mobile learning. Los dispositivos móviles como recurso educativo. Sevilla: MAD.
  • Catellano, T., & Santacruz, L.P. (2018). EnseñAPP: Aplicación educativa de realidad aumentada para el primer ciclo de educación primaria. Revista Iberoamericana de Tencología en Educación y Educación en Tecnología, (21), 7-14.
  • Contreras, R. S. (2010). Percepciones de estudiantes sobre el aprendizaje móvil; la nueva generación de la educación a distancia. Cuadernos de Documentación Multimedia, 21, 159-173.
  • Cevik, C., Cigerci, Y., Kilic, I., & Uyar, S. (2020). Relationship between smartphone addiction and meaning and purpose of life in students of health sciences. Perspect. Psychiatric Care, (Feb), 1-7. https://doi.org/10.1111/ppc.12485
  • Cuesta, U. & Mañas, L. (2016). Integración de la realidad virtual inmersiva en los grados de comunicación. Icono 14, 14(2), 1-21. https://doi.org/10.7195/ri14.v14i2.953
  • Gómez García, G., Rodríguez Jiménez, C., & Marín Marín, J. A. (2020). La trascendencia de la Realidad Aumentada en la motivación estudiantil. Una revisión sistemática y meta-análisis. ALTERIDAD. Revista de Educación, 15(1), 36-46. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.03
  • Gómez García, G., Rodríguez Jiménez, C., & Ramos Navas-Parejo, M. (2019). La realidad virtual en el área de educación física. Journal of Sport and Health Research, 11(Supl 1), 17-186.
  • Gómez-Gonzalvo, F., Atienza, R. y Mir, M. (2015). Revisión bibliográfica sobre usos pedagógicos de los códigos QR. @tic, revista d’innovació educativa, 15, 29-38.
  • Grover, S., Sahoo, S., Bhalla, A., & Avasthi, A. (2019). Problematic internet use amd its correlates amorg resident doctors of a tertiary care hospital of North India: A cross-sectional study. Asian Journal of Psyquiatry, 42-47.
  • Gündogmus, I., Kul, A., & Çoban, D. (2020). Investigation of the relationship between social network usage and sleep quality among University students. Anatolian J. Psychiatry, 21(2), 141-148. https://doi.org/10.5455/apd.55929
  • Hinojo-Lucena, F. J., Aznar-Díaz, I., Cáceres-Reche, M. P., & Romero-Rodríguez, J. M. (2019). Opinión de futuros equipos docentes de educación primaria sobre la implementación del mobile learning en el aula. Revista Electrónica Educare, 23(3), 283-299. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-3.14
  • Kim, D., Rueckert, D., Kim, D. J., & Seo, D. (2013). Students’ perceptions and experiences of mobile learning. Language Learning & Technology, 17(3), 52-73.
  • Lagunes, A., Torres, C.A., Angulo, J., & Martínez, M.A. (2017). Prospectiva hacia el Aprendizaje Móvil en Estudiantes Universitarios. Formación Universitaria, 10(1), 101–108. https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000100011
  • Martín, F., & Ertzberger, J. (2013). Here and now mobile learning: An experimental study on the use of the mobile technology. Computer & Education, 76-85.
  • Moreno Martínez, N.M., Leiva Olivencia, J.J., Galván, M.C., López Meneses, E., & García Aguilera, F. (2017). Realidad aumentada y realidad virtual para la enseñanza-aprendizaje del inglés desde un enfoque comunicativo e intercultural. En Ruiz Palmero, J, Sánchez Rodríguez, J., y Sánchez Rivas, E. (Eds.), Innovación docente y uso de las TIC en educación. UMA Editorial (págs. 1-11).
  • Moreno-Guerrero, A. J., Rodríguez-Jiménez, C., Gómez-García, G., & Ramos Navas-Parejo, M. (2020). Educational innovation in higher education: Use of role playing and educational video in future teachers’ training. Sustainability, 12(6), 2558. https://doi.org/10.3390/su12062558
  • Nguyen, L., Barton, S. M. & Nguyen, L.T. (2015). IPads in higher education – Hype and hope. British Journal of Educational Technology, 46(1), 190-203. https://doi.org/10.1111/bjet.12137
  • Romero, J. M. & Rodríguez-García, A.-M. (2017). Digitalización de recursos patrimoniales mediante códigos QR: los dispositivos digitales móviles para la difusión cultural y artística en educación. En L. Bocanegra y A. García (Eds.), Con la red / en la red. Creación, investigación y comunicación cultural y artística en la era internet (pp. 595-612). New York, NY: Downhill Publishing.
  • Sánchez-Prieto, J. C., Hernández-García, Á, García-Peñalvo, F. J., Chaparro-Peláez, J. & Olmos-Migueláñez, S. (2019). Break the walls! Secondorder barriers and the acceptance of mLearning by first-year pre-service teachers. Computer Human Behaviour, 95,158-167. https:/doi.org/10.1016/j.chb.2019.01.019
  • Saorín Pérez, J. L., De la Torre Cantero, J., Melián Díaz, D., Meier, C., & Rivero Trujillo, D. (2015). Blokify: Juego de modelado e impresión 3D en tableta digital para el aprendizaje de vistas normalizadas y perspectiva. Digital Education Review, (27), 105-121.
  • Suárez-Guerrero, C., Lloret-Catalá, C. & Mengual-Andrés, S. (2016). Percepción docente sobre la transformación digital del aula a través de tabletas: Un estudio en el contexto español. Comunicar, 24(49), 81-89. https://doi.org/10.3916/C49-2016-08
  • Torres, J.C., Infante, A., & Torres, P.V. (2015). Mobile learning: perspectives. RUSC, 12(1), 38–49. https://doi.org/10.7238/rusc.v12i1.1944
  • Wu, W.H., Wu, Y.C.J., Chen, C.Y., Kao, H.Y., Lin, C.H. y Huang, S.H. (2012). Review of trends from mobile learning studies: A meta-analysis. Computers & Education, 59(2), 817-827. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.03.016
  • Yilmaz, O. (2016). E-Learning: Students Input for Using Mobile Devices in Science Instructional Settings. Journal of Education and Learning, 5(3), 182–192. https://doi.org/10.5539/jel.v5n3p182